Welcome to Portal Sztuki | sztuka: plastyka, teatr, muzyka

 
Menu
· Strona główna
· Napisz i wyślij artykuł
· Starsze artykuły
· Dzienniki
· FAQ - pomoc
· Kontakt z nami
· Moje konto
· Prywatna wiadomość
· Rekomenduj nas

Szukaj



Zaloguj się
Pseudonim

Hasło

Nie masz jeszcze konta? Możesz zarejestrować się w ciągu kilku minut tutaj. Jako zarejestrowany użytkownik będziesz miał dostęp do większości modułów

Kto online
Teraz witrynę przegląda 19 gość(ci) i 0 użytkownik(ów).

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj

Licznik odwiedzin

5244209
odsłon strony od lipiec 2007

Wybr. losowo kategoria

Kino, film
[ Kino, film ]

·W tym roku gościem 50. Krakowskiego Festiwalu będzie Jonas Mekas
·Portret czarno-biały
·Powrót Morgensterna
·Znalalezione na YouTube
·Koniec uwodzenia
·Fundacja No Local zaprasza
·Cannes 2009. Złota palma dla ''Białej wstążki''
·Rusałka w rosyjskim megalopolis
·Kto dziś zrozumie ks. Popiełuszkę

Dzisiejsze artykuły:
Dziś jeszcze nie było artykułu z tego działu.

Z naszego archiwum


Wystawa fotografii piktorialnej pt. ULICA KROKODYLI
Ideą powstania naszego Pictorial Teamu była chęć popularyzacji tak mało znanej dziedziny fotografii, jaką jest piktorializm i to w swoim współczesnym wydaniu. Sądzimy, że nam się to udało; potwierdzają to sukcesy na rynku fotografii krajowej jak i europejskiej np. nagroda ministra kultury i sztuki RP, ministra kultury Rosji czy Królewskiego ... więcej


RASTER, Michał Budny Światło

Promień wpadającego do pokoju światła był przedmiotem jednej z pierwszych instalacji rzeźbiarskich Michała Budnego ("Światło", 2004). Po kilku latach artysta powraca do tematu światła dekonstruując jego fizyczną spoistość i analizując w zamian metaforyczne sensy.. ... więcej



  
Galeria 78 w Gdyni

_CONTRIBUTEDBY wasielgallery dnia 25-02-2011 o godz. 06:42:08

Muzea, galerie

Otoczenie nie należy do niezwykłych: ciąg jednej z głównych aterii Gdyni, miejsce także poza sezonem letnim tętniące handlem, ciasno wypełnione witrynami sklepów, oferującymi towar najróżniejszego autoramentu, wśród których - co należy odnotować z miłym zdziwieniem - jest sporo księgarń.

To wszak nie odbiera ulicy Świętojańskiej jej komercyjno-konsumpcyjnego charakteru, przeciwnie: może utwierdzać przekonanie, że tzw. wartości duchowe są takim samym towarem jak obuwie, pizza, telefony komórkowe czy materiały optyczne. Cyfrologiczna nazwa Galerii "78" pochodzi po prostu od numeru kamienicy, której przyziemie zajmuje; ma to wszak nobilitujace nawiązania w historii sztuki nowoczesnej, by wspomnieć np. galerię Photo Secession, Alfreda Stieglitza w Nowym Jorku, później nazwaną "291", tj. numerem domu, jaki zajmowała na Fifth Avenue. Zmiana nazwy w tym przypadku była też symboliczna i pieczętowała niejako przemodelowanie orientacji galerii, zajmującej się odtąd niemal wyłącznie propagowaniem sztuki nowoczesnej wśród amerykańskiej publiczności; w 1. i 2. dekadzie XX w. było to niemal równoznaczne z jej szokowaniem i skandalami. Gdyńskiej galerii Marii M. Józewicz odmienna sytuacja kulturowa przełomu XX i XXI wieku oszczędziła tego rodzaju wyzwań i konieczności, polska rzeczywistość stawia za to trudności inne - rzec można - bardziej niestosowne w państwie aspirującym do europejskości rozumianej dystynktywnie, nie tylko geograficznie. "78" działa w sposób łączący zadania oficjalnej czy publicznej placówki tzw. upowszechniania sztuki z formułą autorską, co gwarantują zarówno plastyczne upodobania, predyspozycje i tradycja rodzinna właścicielki, jak i ścisła współpraca z artystami. Ich przedstawiciel, rzeźbiarz Zbigniew Wąsiel, jest nie tylko współtwórcą programu merytorycznego galerii i inicjatorem wielu realizacji, ale - co nie należy do zajęć zbyt chętnie przez twórców podejmowanych - dzieli z właścicielką spory wysiłek organizacyjno-techniczny. Z jednej strony galeria zagospodarowuje więc część "pustego obszaru" powstałego w wyniku faktycznej redukcji Muzeum Miasta Gdyni, po odebraniu mu atrakcyjnych pomieszczeń na Skwerze Kościuszki sprowadzonego do kadłubowej formy złożonej z administracji w miniaturowym Domku Abrahama i zbiorów zdeponowanych w magazynach którejś z miejskich placówek oświatowych. Zawiązane pomysłem współtwórców Galerii "78" Stowarzyszenie Inicjatyw Lokalnych w Gdyni ułatwia relacje prywatnego w końcu przedsięwzięcia z miejscowymi władzami i innymi potencjalnymi mecenasami, pozwala na gromadzenie niezbędnych, zawsze niedostatecznych funduszy, instytucjonalizuje kontakty z państwowymi i samorządowymi placówkami. Dzięki m.in. temu były możliwe takie poważne ekspozycje zbiorowe, jak Malarstwo, grafika, rzeźba w końcu 1999 czy Gdynia-Düsseldorf w roku następnym, prezentująca twórców obu aglomeracji; termin "Gdynia" w nazwie stanowił tu swoiste pars pro toto, gdyż w wystawie uczestniczyli artyści z całego Trójmiasta, a licznych chętnych trzeba było selekcjonować. Potwierdza to po pierwsze zapotrzebowanie środowiska, liczącego tylko w Gdyni grubo ponad trzystu twórców, po drugie znaczenie i jakość pracy samej placówki. Rewanżowa prezentacja w Niemczech w 2001 roku odbywała się już pod bardziej pojemnym hasłem Düsseldorf - Gdańsk. "Środowiskową" funkcję - rozumianą szeroko i nowocześnie - spełniają też urządzane przez "78" letnie Gdyńskie Przeglądy Artystyczne, inne "hasłowe" ekspozycje grupowe (np. Post scriptum czy Tractus w 2001 r.), a także pokazy współorganizowane przez gdyńską i inne galerie, jak elbląski Trwanie w Galerii "El" (2001), lub tegoroczny pt. Artyści z Gdańska w starogardzkiej "A". Naturalnie takie przeglądy nie obejmują całości tzw. środowiska, ale stanowią rodzaj antologii z (...) artystów - jak napisał Jerzy Kamrowski we wstępie do Trwania - posługujących się tradycyjnymi mediami. W ich twórczości odbijają się dwa nurty rzeczywistości. Z jednej strony sfera zjawisk konkretnych, namacalnych, świadomych i realnych, z drugiej strony jawi się świat nie zawsze i nie do końca zrozumiały, mający własne znaki, przyczyny i skutki, swój własny porządek. Jednocześnie jednak przedstawiane prace mówią o próbach transcendencji, o możliwościach wyjścia poza to, co [dane] przez naturę, uwzględniając niejednoznaczność, niedopowiedzenie, pewną niewiadomą, która z trudem poddaje się interpretacji pociągając niespokojną tajemnicę. Powyższe można uznać za, wyrażoną w literackiej formie, "środowiskową" strategię wystawienniczą, praktykowaną przez "78", nie tyle zresztą drogą selekcji stosowanej przez organizatorów, co prawem "doboru naturalnego", czyli wyborów dokonywanych przez samych twórców-uczestników. Wśród wystawców przewijają się m.in. nazwiska: Krzysztofa Cybulskiego, Moniki Gostkowskiej, Stanisława Olesiejuka, Krzysztofa Polkowskiego, Edwarda Sitka, Wojciecha Sęczawy, Zbigniewa Wąsiela, Wiesława Zaremby, Jacka Zdybla. Istota "Przeglądów" i innych prezentacji o otwartej formule tkwi jednak w różnorodności i zmienności, o którą zabiegają organizatorzy; dzięki temu na wystawach prezentowano też prace Kiejstuta Bereźnickiego, Henryka Cześnika, Władysława Jackiewicza, Jerzego Krechowicza, Ryszarda Kula, Hugona Laseckiego, Teresy Miszkin, Mieczysława Olszewskiego, Marii Skowrońskiej, zmarłego Kazimierza Ostrowskiego i in. znakomitości wybrzeżowej plastyki. Wystawy indywidualne u Marii Józewicz z natury rzeczy mają charakter bardziej określony, a też znamienna dla czasu różnorodność jest tu innego rodzaju. Czytelna wśród autorskich prezentacji analityczna refleksja nad kondycją sztuki i statusem artysty, "poetyka powtórzeń", dyskursywne powiązanie przeszłości ze zmiennym hic et nunc, zdają się dominować w programie "78". Polemika, diagnozowanie kryzysów wielkich narracji, sięganie do elementarnych niekiedy, archetypicznych czy archeologicznych źródeł etc., nie przekraczają granic obrazoburstwa, dekonstrukcji odpowiada zwykle propozycja rewaloryzatorska, także autoironia nie oznacza redukcji roli twórcy do funkcji instrumentu czy bezosobowego medium. Za symboliczny wyraz tej optyki można uznać tytuły kilku indywidualnych pokazów: Ars magna sciendi S. Olesiejuka, Sztuka Tranzytowa, nowy wymiar 2001 Janusza Ploty, czy Tworzenie bez końca Aleksandra Widyńskiego. Różne poetyki, tworzywa, efekty końcowe bądź ich programowy brak angażuje niejako wspólna, afirmatywna jednak dla twórczości idea. W prezentacji Zbigniewa Gorlaka realizowała się poprzez ironiczną polemikę m.in. z popartowską sakralizacją przedmiotu i szokowym, nie zawsze autentycznym humanizmem współczesnej postawangardy, na wspólnej wystawie Andrzeja Słowika i Andrzeja S. Koniecznego przez ambiwalencję podmiotu i przedmiotu (Aleja zasłużonych psów - Smoking niewykluczony). Poważnie pytania o restytucję wartości znaku i formy przez sięganie do różnych źródeł i osiągnięć kultury lub pierwotnych odruchów i gestów stawiały np. aranżacje Janusza Osickiego, Macieja Gorczyńskiego, Marka Modela. Nie sposób wymienić i pokrótce choćby scharakteryzować wszystkich przedsięwzięć gdyńskiej galerii; aby uniknąć laurkowości i mało przekonującego reklamiarstwa trzeba tylko dodać, iż liczą się z nią artyści, ceni - wcale liczna jak na "czas marny" - publiczność, poważają i współpracują instytucje. Maria Józewicz i Zbigniew Wąsiel porywają się na coraz śmielsze zamierzenia, jak np. wielopodmiotowa, rozbudowana na kilka placówek i sięgająca personalnie poza granice Trójmiasta i Wybrzeża prezentacja twórców zaproponowanych przez zaproszonych krytyków i uzasadniająca ich koncepcje i wybory. Jest zatem oczywiste, że dynamizm, inwencja i pracowitość prowadzących galerię "78" zapewniają jej pewną pozycję na artystycznej mapie Polski, a tym samym częstą obecność na łamach "A & B". (maj 2004: Elżbieta Kal)

 
Pokrewne linki
· Więcej o Muzea, galerie
· Napisane przez admin


Najczęściej czytany artykuł o Muzea, galerie:
Toskańskie pielgrzymki do Piera


Oceny artykułu
Wynik głosowania: 5
Głosów: 1


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


Opcje

 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku

 Wyślij ten artykuł do znajomych Wyślij ten artykuł do znajomych



PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Tworzenie strony: 0.04 sekund