Welcome to Portal Sztuki | sztuka: plastyka, teatr, muzyka

 
Menu
· Strona główna
· Napisz i wyślij artykuł
· Starsze artykuły
· Dzienniki
· FAQ - pomoc
· Kontakt z nami
· Moje konto
· Prywatna wiadomość
· Rekomenduj nas

Szukaj



Zaloguj się
Pseudonim

Hasło

Nie masz jeszcze konta? Możesz zarejestrować się w ciągu kilku minut tutaj. Jako zarejestrowany użytkownik będziesz miał dostęp do większości modułów

Kto online
Teraz witrynę przegląda 15 gość(ci) i 0 użytkownik(ów).

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj

Licznik odwiedzin

5621663
odsłon strony od lipiec 2007

Wybr. losowo kategoria

Teatr, opera, balet
[ Teatr, opera, balet ]

·Edukacja teatralna - studia podyplomowe
·Pedagogika tańca - studia podyplomowe - II edycja
·Salon rodzinny z upiorami jak z Gombrowicza
·Elbląg. ''Godot'' wraca do Teatru Sewruka
·Pokłady statku jak kręgi piekła
·Mechaniczny płacz po Holocauście
·Włącz sobie teatr
·28 tys. widzów obejrzało ''Skrzypka na dachu''
·Sławy kabaretu w Kongresowej

Dzisiejsze artykuły:
Dziś jeszcze nie było artykułu z tego działu.

Z naszego archiwum


Wystawa fotografii piktorialnej pt. ULICA KROKODYLI
Ideą powstania naszego Pictorial Teamu była chęć popularyzacji tak mało znanej dziedziny fotografii, jaką jest piktorializm i to w swoim współczesnym wydaniu. Sądzimy, że nam się to udało; potwierdzają to sukcesy na rynku fotografii krajowej jak i europejskiej np. nagroda ministra kultury i sztuki RP, ministra kultury Rosji czy Królewskiego ... więcej


RASTER, Michał Budny Światło

Promień wpadającego do pokoju światła był przedmiotem jednej z pierwszych instalacji rzeźbiarskich Michała Budnego ("Światło", 2004). Po kilku latach artysta powraca do tematu światła dekonstruując jego fizyczną spoistość i analizując w zamian metaforyczne sensy.. ... więcej



  
Nowa czy stara figuracja?

_CONTRIBUTEDBY wasielgallery dnia 20-07-2009 o godz. 17:45:07

plastyka

Odnosząc się do prac dwóch artystów biorących udział w wystawie. Czyli mowa o rzeźbach Zbigniewa Wąsiela i obrazach oraz rysunkach Marka Szczęsnego. Próbowałem poruszyć problem, może niezupełnie nowy ale dla obu panów istotny. W tej chwili często mówi się o nowej figuracji a właściwie ta nowa figuracja stała się już starą i właściwie, żeby była nowa to trzeba powiedzieć o sposobach dojścia do niej... . Zacząłem zastanawiać się nad sensem istnienia takich pojęć, często w sztuce rozumianych opatrzenie albo bardzo powierzchownie jak - detal, kompozycja, bardziej koncepcja twórcza,która znajduje wspólny język z światem istniejącym rzeczywiście -właśnie te wartości pomogą wspomniany problem określić.

Myśl moja biegnie w kierunku realizacji związanych ze światem realnym.Pierwsze oczywiście co przychodzi na myśl to rozwiązania ekspresjonistyczne. Ja jednak nie tylko o tym chciałem, bardziej interesuje mnie, to co dostrzegłem w rzeźbach Wąsiela czyli zrozumienie detalu, poczucie harmonii, szacunek dla proporcji. To oczywiście klasyka ale myślę po doświadczeniach z swobodą nowej figuracji artyści szanują spokój. Właśnie Wąsiela bym w tym nurcie umieścił.
W przypadku jego rzeźb chciałem kilka słów poświęcić pojęciu,które zginęło ze słownika plastycznego. Zauważyłem mianowicie,że prawie wcale nie wspomina się o znaczeniu modelunku. Rzecz dotyczy niewątpliwie światła. Potrzeba wiele świadomości, żeby umiejętnie wzmocnić jego działanie i wykorzystać do kształtowania formy. Myślę, że w rzeźbach Wąsiela nawet wymagający odbiorca może swobodnie odnaleźć swoje miejsce. Artysta umiejętnie porusza się na granicy pomiędzy zdecydowaniem a delikatnością. Pewna miękkość modelunku naturalnie związana z tematem odnoszącym się do postaci ludzkiej ( czasem bardziej do kondycji ludzkiej niż sylwety człowieka) jest chyba w tym momencie bardzo wskazana. Wątek egzystencjalny czy osobisty ( nie obcy przecież większości tworzących plastyków) jest chyba bardziej uzupełnieniem wspomnianych wartości. Większość artystów unika wylewności.Wolą zostawić pewna przestrzeń dla odbiorcy. Nie dopowiadać wszystkiego do końca!Można zrobić przecież kolejne prace i następną wystawę.
Ja jestem drugim uczestnikiem wystawy. Swoje zmagania z warstwą rysunkową i malarską materią łączę także z powrotem do idei figuracji. Jest to jednak jak czas przeszły niedokonany, czyli przejście do figuracji po doświadczeniach abstrakcji. Taki powrót z ideą światła w tle. Myślę, że pewne doświadczenia kolorystyczne skłaniają mnie do specyficznej metody twórczej. Mianowicie operując kolorem staram się swoją uwagę koncentrować na wszystkich wartościach omijając barwę choć wiem, że do niej wrócę. Myślę o walorze, fakturze, kompozycji i zwłaszcza o świetle. Jest dla mnie najważniejsze,a najbardziej lubię gdy wnika w wnętrze formy kształtując ją od środka. Nawet wówczas gdy rozwiązuję obraz abstrakcyjnie. Unikam pośpiesznej drogi twórczej, tz szybkich efektów. Pochodną tego jest ścieżka spotkania światła
z kolorem czyli gama. Mi bliższe jest jej znaczenie muzyczne,związane z brzmieniem. Dźwięk koloru powoduje, że szukam sensu obrazu w współistnieniu światła i koloru. Taka konstrukcja jest mi najbliższa. Myślę, że większe znaczenie dla mnie ma to czy obraz wypełniony jest wrażliwą tkanką malarską, niż to; czy jest figuratywny czy abstrakcyjny. To jest jakby drugorzędne.
Czasami unikam oczywistych rozwiązań, niechętnie naprowadzam widza i podobnie jak kolega wolałbym jednoznacznie nie wypowiadać się o języku formy i światła bo wiem, że obok motywów aluzyjnie związanych z rzeczywistością obraz, rzeźba, rysunek zawiera swoje znaczenie w wielu wartościach niedefiniowalnych, o których trudno mówić, a mimo to niekiedy właśnie ta sfera pozwala nawiązać kontakt z odbiorcą i decyduje o akceptacji. Często silenie się na jednoznaczną lokalizacje w obrębie kierunku lub metody twórczej jest ograniczeniem albo okaleczeniem. Wolimy raczej tego unikać bo nie ma co ukrywać jesteśmy w układzie kiedy proces twórczy jest w fazie powstawania. Wydaje mi się,że ostatnie słowo jeszcze nie padło...

Marek Szczęsny

Tekst przygotowany do wystawy pt. "Zbigniew Wąsiel - rzeźba / Marek Szczęsny - rysunek, malarstwo ". Galeria Rynek , Miejskiego Ośrodka Kultury w Olsztynie , Olsztyn, wrzesień 2009 r.

 
Pokrewne linki
· Więcej o plastyka
· Napisane przez admin


Najczęściej czytany artykuł o plastyka:
z cyklu ''Sylwetki twórców'' Zdzisłąw Beksiński


Oceny artykułu
Wynik głosowania: 4.66
Głosów: 3


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


Opcje

 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku

 Wyślij ten artykuł do znajomych Wyślij ten artykuł do znajomych



PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Tworzenie strony: 0.05 sekund