Welcome to Portal Sztuki | sztuka: plastyka, teatr, muzyka

 
Menu
· Strona główna
· Napisz i wyślij artykuł
· Starsze artykuły
· Dzienniki
· FAQ - pomoc
· Kontakt z nami
· Moje konto
· Prywatna wiadomość
· Rekomenduj nas

Szukaj



Zaloguj się
Pseudonim

Hasło

Nie masz jeszcze konta? Możesz zarejestrować się w ciągu kilku minut tutaj. Jako zarejestrowany użytkownik będziesz miał dostęp do większości modułów

Kto online
Teraz witrynę przegląda 16 gość(ci) i 0 użytkownik(ów).

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj

Licznik odwiedzin

5621667
odsłon strony od lipiec 2007

Wybr. losowo kategoria

muzyka klasyczna, współczesna, rozrywowa
[ muzyka klasyczna, współczesna, rozrywowa ]

·Wiolonczela w roli głównej. Filharmonia Łódzka
·Elektroniczna Jesień
·Ofensywa Moribund-a
·Festiwal Jazzowy Sen Nocy Letniej rozpoczęty!
·Chopiniada w Puszczykowie
·Dreamerion
·VI Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej „Jedność Muzyczna Europy 2009”
·VI Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej „Jedność Muzyczna Europy 2009”
·Teatr Wielki - IX Festiwal Hoffmannowski

Dzisiejsze artykuły:
Dziś jeszcze nie było artykułu z tego działu.

Z naszego archiwum


Wystawa fotografii piktorialnej pt. ULICA KROKODYLI
Ideą powstania naszego Pictorial Teamu była chęć popularyzacji tak mało znanej dziedziny fotografii, jaką jest piktorializm i to w swoim współczesnym wydaniu. Sądzimy, że nam się to udało; potwierdzają to sukcesy na rynku fotografii krajowej jak i europejskiej np. nagroda ministra kultury i sztuki RP, ministra kultury Rosji czy Królewskiego ... więcej


RASTER, Michał Budny Światło

Promień wpadającego do pokoju światła był przedmiotem jednej z pierwszych instalacji rzeźbiarskich Michała Budnego ("Światło", 2004). Po kilku latach artysta powraca do tematu światła dekonstruując jego fizyczną spoistość i analizując w zamian metaforyczne sensy.. ... więcej



  
Światło wewnątrz formy

_CONTRIBUTEDBY wasielgallery dnia 19-07-2009 o godz. 19:38:37

plastyka

Myśląc o pracach trzech artystów biorących udział w wystawie. Czyli o rzeźbach Zbigniewa Wąsiela, ceramikach Izydora Borysa i obrazach Marka Szczęsnego. Próbowałem znaleźć wspólny mianownik, który łączyłby ich twórczość. Zacząłem zastanawiać się nad drogą światła, często w sztuce rozumianego bardzo powierzchownie jako wartość, która znajduje się na powierzchni przedmiotów. Ja jednak nie o ty chciałem, bardziej interesuje mnie
światło tworzące formę a nawet wnikające w jej wnętrze.

Zbigniew Wąsiel   Marek Szczęsny



W przypadku rzeźb Wąsiela, chciałem kilka słów poświęcić pojęciu,które zginęło ze słownika plastycznego. Zauważyłem mianowicie, że prawie wcale nie wspomina się o modelunku. Rzecz dotyczy niewątpliwie światła. Potrzeba wiele świadomości, żeby umiejętnie, wzmocnić jego działanie i wykorzystać do modelowania formy. Myślę, że w rzeźbach Wąsiela nawet wymagający odbiorca może odnaleźć swoje miejsce. Artysta umiejętnie porusza się na granicy pomiędzy zdecydowaniem a delikatnością. Pewna miękkość modelunku naturalnie związana z tematem odnoszącym się do postaci ludzkiej (czasem bardziej do kondycji ludzkiej niż sylwety człowieka) jest chyba w tym momencie bardzo wskazana.Wątek egzystencjalny czy osobisty (nie obcy przecież większości tworzących plastyków) jest chyba bardziej uzupełnieniem wspomnianych wartości. Większość artystów unika wylewności. Wolą zostawić pewna przestrzeń dla odbiorcy. Nie dopowiadać wszystkiego do końca! Można zrobić przecież kolejne prace i następną wystawę.
Podobnie swoją osobowość twórczą przedstawia Izydor Borys. Powody dla których rzeźbi i inspiracje dla swoich ceramik trzyma w pewnej tajemnicy. Niechętnie mówi o motywach, które nim kierują. Ceramika nie jest łatwym tworzywem do odbioru. Pewnym rozwiązaniem jest tutaj powrót do idei światła. Światło pokrywające formy Borysa, mieniące się tęczą, opalizujące, bardziej przypomina emalie Sigueriosa niż tradycyjne ceramiki. Jest w tym pewna metoda twórcza. Światło i kolor prowadzą do powstania pewnej gamy ona to jest nośnikiem wartości, które Borysa interesują. Znowu ucieka on od pewnej dosłowności i chyba ucieka treściowej interpretacji w świat formy. Momentami faktycznie wraca do sfery metaforycznej, do tego co romantycznie nazywamy przemijaniem ale starannie unika mimo lirycznej formy sentymentalności.
Ja jestem trzecim uczestnikiem wystawy. Swoje zmagania z malarską materią łączę z ideą światła. Myślę, że pewne doświadczenia kolorystyczne skłaniają mnie do specyficznej metody twórczej. Mianowicie operując kolorem staram się swoją uwagę koncentrować na wszystkich wartościach omijając barwę. Myślę o walorze, fakturze, kompozycji i zwłaszcza o świetle. Jest dla mnie najważniejsze,a najbardziej lubię gdy wnika w wnętrze formy kształtując ją od środka. Pochodną spotkania światła z kolorem jest gama. Mi bliższe jest jej znaczenie muzyczne,związane z brzmieniem. Dźwięk koloru powoduje, że szukam sensu obrazu w współistnieniu światła i koloru. Taka konstrukcja jest mi najbliższa. Myślę,że większe znaczenie dla mnie ma to czy obraz wypełniony jest wrażliwą tkanką malarską, niż to; czy jest figuratywny czy abstrakcyjny.
Czasami unikam oczywistych rozwiązań, niechętnie naprowadzam widza i podobnie jak koledzy wolałbym jednoznacznie nie wypowiadać się o języku formy i światła bo wiem, że obok motywów aluzyjnie związanych z rzeczywistością obraz, rzeźba, ceramika zawiera swoje znaczenie w wielu wartościach niedefiniowalnych, o których trudno mówić, a mimo to niekiedy właśnie ta sfera pozwala nawiązać kontakt z odbiorcą i decyduje o akceptacji.

Marek Szczęsny

 
Pokrewne linki
· Więcej o plastyka
· Napisane przez admin


Najczęściej czytany artykuł o plastyka:
z cyklu ''Sylwetki twórców'' Zdzisłąw Beksiński


Oceny artykułu
Wynik głosowania: 5
Głosów: 3


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


Opcje

 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku

 Wyślij ten artykuł do znajomych Wyślij ten artykuł do znajomych


..

PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Tworzenie strony: 0.06 sekund